Spektakle aktualne

Po Godzinach 2019

Choreografia: Elwira Piorun, Szymon Osiński
Obsada: Klaudia Buda, Aleksandra Krajewska, Jarema Andrzejewski, Jacek Foltyn

W zagonionym korpoświecie nie ma czasu na wytchnienie. Relacje z bliskimi ulegają osłabieniu. Rano wsiadają do metra, samochodu lub tramwaju, by jak najszybciej zasiąść za biurkiem. Wieczorem są zbyt zmęczeni, żeby wykrzesać z siebie jakiekolwiek emocje.
Pozostają fantazje przed ekranem komputera, biurowe plotki. Rozmyślanie o tym, co nigdy się nie stanie, a mogłoby się wydarzyć, gdyby przekroczyło się granice towarzyskiego konwenansu. Wyobrażone romanse, namiętności bez pokrycia, spekulacje na temat uczuć. Nigdy nie zrealizowane, bo niosą zbyt duże ryzyko fiaska.
 

Empty Bodies

Choreografia & koncepcja: Karolina Kroczak
Wykonanie: Aleksandra Krajewska, Agata Pankowska/Ilona Gumowska, Elwira Piorun

Do kogo należy ciało będące obiektem seksualnym? Jak ciało internalizuje poczucie odrzucenia, dlaczego brak bliskości odbiera głos i prawo do decydowania o sobie? Co gdy ciało nie spełnia już oczekiwań, gdy staje się puste? Czy można je naprawić? Jak funkcjonujemy w świecie idealnych, chudych ciał, które trzeba wyprasować, pozbyć się zmarszczek i innych śladów życia? Czy ciało mające dostęp do płodności i wewnętrznego potencjału może stać się efektem produkcji, obiektem, który można przekształcić?

“Empty Bodies” to spektakl o tęsknocie za połączeniem z naszą pierwotną naturą, za bliskością z matką, która tuli. To także spektakl o głodzie i pustce, które są ceną jaką płacimy za idealny “plastikowy” świat: z wyczerpaną matką, która nie może wykarmić swoich dzieci. To świat gdzie wieje chłodem, dystansem i pustymi przestrzeniami. Stajemy na skraju zagłady ekologicznej, a ziemia po której chodzimy staje się sucha i jałowa.

W spektaklu zobaczymy wiele poetyckich obrazów, nie zabraknie zarówno zabawnych jak i dramatycznych scen, wszystko wyrażone w fizycznym tańcu na najwyższym poziomie.

Real Love

Choreografia: Daniel Abreu
Obsada: Ilona Gumowska, Elwira Piorun, Izabela Prokopek
Reżyseria świateł: Witold Kaczkowski

Real Love to misterium narodzin, przemijania i śmierci w wykonaniu trzech kobiet w różnym wieku. Czym jest dla nich prawdziwa miłość? Być może jest nią uczucie jakim darzy matka swoje dziecko. Jak czuje się kobieta będąc matką? Co czuje, kiedy ktoś z jej bliskich umiera? Miłość i śmierć, to dwa wątki, które pojawiają się ustawicznie w spektaklu „Real Love” i oddziaływają na siebie w każdej chwili. Bycie matką i bycie blisko śmierci. „Real Love” to forma choreograficznego wiersza, przepełnionego poetycką symboliką oraz znaczeniami z pogranicza metafizyki...

Daniel Abreu urodził się na Teneryfie, gdzie po raz pierwszy zainteresował się ruchem fizycznym i sceniczną ekspresją. Uzyskał dyplom z psychologii na Universidad de Educación Distancia. Współpracował z licznymi teatrami tańca i grupami tanecznymi w Hiszpanii, a także asystował przy wielu produkcjach międzynarodowych. Jego Teatr zrealizował ponad trzydzieści spektakli i regularnie zapraszany jest do różnych krajów Europy, Ameryki i Azji. Ich spektakle prezentowane były na Circuito de Red de Teatros Alternativas cztery lata z rzędu, dwa razy na Aerowaves (2009 i 2011), a także w ponad 17 krajach, takich jak Dania, Brazylia, Niemcy, Korea, Portugalia, Polska, Słowenia i Szwajcaria.

 

Where Should We Go?

Choreografia: Zbiorowa
Koncept: Bartek Figurski
Obsada: Elwira Piorun, Karolina Kroczak, Bartek Figurski, Szymon Osiński
Muzyka: Collage

Dokąd mamy pójść? To ważne pytanie może być skierowane obecnie do większych społeczności, mniejszych grup ludzkich i poszczególnych jednostek. Wolność wyboru i wyrażania indywidualnego napotyka na opór, kiedy trzeba się dogadać i podjąć wspólną decyzję. Jaki rodzaj tańca chce się tworzyć, dla jakiego odbiorcy, w jaki sposób chce się mówić o swoich przemyśleniach, odczuciach i emocjach?

Backup

Choreografia: Elwira Piorun (we współpracy z tancerzami)
Obsada: Alisa Makarenko, Artur Grabarczyk, Elwira Piorun muzyka: Collage

Czy można stworzyć zabezpieczającą wersje życia, która by podlegała wiecznym modyfikacjom i poprawkom, czy lepiej poddać się strumieniowi wydarzeń, wiedząc, że nic dwa razy się nie zdarza. Backup opowiada historię dwóch kobiet i mężczyzny, przedstawia próbę sporządzenia alternatywnej wersji życiorysu. Konieczne w tej sytuacji staje się przyjrzenie się przeszłości, określenie aktualnych emocji i sprecyzowanie marzeń. Przede wszystkim jednak trzeba sporządzić kopie zapasową, Backup, do której będzie można się odwołać, jeśli coś pójdzie nie tak. Trójka wykonawców imponuje energią, bardzo emocjonalnym tańcem, z którego wbrew tytułowi nie da się sporządzić wersji zapasowej, backupu.

Ha-E The Absence Of Yes

Choreografia: Ido Tadmor
Obsada: Elwira Piorun, Szymon Osiński, Ido Tadmor, Ofra Idel
Muzyka: Collage

Autor spektaklu Ido Tadmor to wybitny izraelski tancerz i choreograf, członek grup tanecznych Bat Dor, od 1995 roku lider własnego zespołu tanecznego. Był dyrektorem Narodowego Baletu Izraela.

„Wszystko jest inne, ale nic nie jest inne. Wszystkie wojny są takie same, ale żadna wojna nie jest taka sama. Wszystkie wojny są wywołane przez strach, ale żadna wojna nie uwalnia od strachu. Wszyscy żołnierze i wszystkie wdowy są tacy sami, ale każdy żołnierz i każda wdowa są inni.” To motto przyświecało powstawaniu spektaklu.

Sytuacja wojny, o której opowiada niestety staje się coraz bardziej aktualna i wpływa na nasze życie. Przedstawienie jest rozpięte między dramatem uczestniczących a obojętnością pozostałych, między walką na śmierć i życie a rytuałami codziennego dnia. Próbuje wykreować utopię zgody, bo może tylko utopia, wykreowana w teatrze jest w stanie uratować nasz świat od narastającej agresji. Projekt „Ha-E The Absencje Of Yes” powstał we współpracy polsko – izraelskiej i jego pierwsza wersja pokazywana była na Festiwalu Zawirowania w Warszawie, w czerwcu 2015. Właściwa premiera odbyła się 1 grudnia na Festiwalu Jerusalem International Dance Week w teatrze Gerard Bechar w Jerozolimie.

Wybieg

Choreografia: Karolina Kroczak
Obsada: Elwira Piorun, Szymon Osiński
Reżyseria świateł: Witold Kaczkowski
Muzyka: Collage

Spektakl Wybieg ma strukturę kolażu, zestawiającego klisze zaczerpnięte z rozrywkowych programów tanecznych, archetypowych obrazów relacji damsko-męskich i elementów życia prywatnego wykonawców. Zagraniczna premiera odbyła się w Centrum Sztuki w San Luis Potosi w Meksyku. Wybieg to miejsce prezentacji modelek, ale również wymówka, sposób, żeby pozbyć się kłopotów przez zafałszowanie rzeczywistości. W związku staramy się udowodnić naszą przewagę, wymóc na partnerze podziw i szacunek, uzależnić go od siebie. Poddajemy się terrorowi jego oczekiwań, ale tak naprawdę sami siebie tresujemy.

Zbliżenia

Choreografia: zbiorowa
Tancerze: Andrzej Adamczak / Szymon Osiński, Marta Kosieradzka, Elwira Piorun
Czas trwania: 45 min

Spektakl powstał w wyniku współpracy tancerzy Teatru Tańca Zawirowania ze słowackim choreografem Tomášem Nepšinským. Punktem wyjścia jest pytanie, czy wiążąc się z drugą osobą jesteśmy z nią naprawdę, czy tylko z wyobrażeniem, które mamy na jej temat.. W poetyckich obrazach ukazane zostały relacje, które wypaczają się pod wpływem czasu. Mężczyzna zostaje skonfrontowany z obrazem „męskości” jaki kreują kobiety.

© Realizacja: krzysztof.druzycki@gmail.com